tisdag 31 augusti 2010

Do it

Visst är det enerverande att umgås med gnällspikar? Energitjuvar? Offerkoftor?

För att själv undvika att bli en sådan så utmanar jag mig själv. Jag gör något varje dag som skrämmer mig, det gör mig nöjd och glad och större i mina egna ögon och då har jag lättare att fokusera positivt.

Om jag tycker att det känns jobbigt och lite skrämmande att göra något, så gör jag det ändå. De saker som lockar mig gör jag, jag låter oftast inte mig själv komma undan med "Jag vågade inte".

När någon klagar så undviker jag att hålla med och därmed hamna i en gnäll-spiral. Jag tänker "jag hör vad du säger" och kanske svarar jag något neutralt som "jag förstår" eller "Aha, du tycker så". Oftast dör gnället ut av sig själv då och man kan prata om något annat. Givetvis lyssnar jag aktivare på någon som mår dåligt och behöver få ur sig sina tankar för att sedan göra något åt det. För nästa rad jag tänkte skriva om handlar om att GÖRA något. Att aldrig ta på sig offerkoftan och bli ett stackars offer. Om du är missnöjd med din situation, gör något för att förändra den! :)

That's it for today!

Stay happy!

Inga kommentarer: