fredag 26 januari 2007

Att tänka på hur man tänker

Mycket, för att inte säga allt sitter i huvudet på oss, (sjukliga människor undantagna) i våra tankar alltså. Hur vi tänker. Anstränger man inte sig för att bli positivare så blir man det heller inte.

Ofta är man inte medveten om sitt lite negativa tankemönster, men om man ägnar sig åt att analysera sitt sätt att tänka så ser man oftast ingångar till förändringar. Positiva förändringar.

Istället för att tänka ”usch vad det är tråkigt väder idag” kan man tänka på vilka bra saker som kommer ur det, exempelvis ”så skönt att jag kan få dom där breven skrivna idag eftersom det är så inomhusväder.” och vips är den gnälliga tanken borta och har ersatts av en positiv.

Svårare än så är det inte, men det kräver en del träning om man inte är van. Att ha som ett tankemantra att man ska tänka mestadels positiva ord brukar iaf funka för mig. Så fort jag kommer på mig själv med att tänka i ”inte-termer” så försöker jag vända på det och allt som oftast lyckas jag faktiskt. Prova får ni se!

Inga kommentarer: