tisdag 30 januari 2007

Mental bild och Uppskatta det du faktiskt har

Man kan avprogramera sig vad gäller negativa tankar, men som jag har sagt tidigare kräver det en del av en, man måste hela tiden påminna sig själv om att tänka bra/positiva tankar och ta bort alla inte/dålig/tråkig.
Jag för min del har en mental bild som jag återvänder till då jag känner att jag är på väg åt fel håll: Mig själv badande vid en sandstrand, med lagom varmt och skönt vatten och skrattande människor i min omgivning. Dit styr jag mina tankar då jag tenderar att tänka gnälliga eller jobbiga tankar. Där i havet stannar jag tills jag tvingat mig själv att le inombords och tänka lättare tankar.

Något annat som jag tror är viktigt för att må bra är att faktiskt uppskatta det man har. Egenskaper eller bekvämligheter - och sådant vi har kommit att ta förgivet.
Jag gick förbi en man utan ben häromdagen, där han satt i sin rullstol. Då tänkte jag att jag ska aldrig mer klaga över att jag har träningsverk eller skoskav. Visst, man får inte mindre ont av att tänka så men man lägger heller inte onödig tankekraft på att klaga och därmed blir man mindre negativ och alltså mer positiv.

Annat att uppskatta är:

-Hemmet
-Vännerna
-Jobbet/Skolan
-Naturen
-Möjligheter & Egenskaper man har

Har man en tendens att lätt glömma vad man har att vara glad för så funkar det kalasbra att göra ett kollage på en stor anslagstavla/skiva/kartong med bilder på saker/personer man har och som man är glad att man har. Kollaget hänger man upp på väggen någonstans där man ofta passerar och hjärntvätten är igång! :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Smart med kollage!!:)

♥ Pia... sa...

Tack för dagens pep!! Jättebra skrivet tycker jag, forsätt..

Anonym sa...

Kul att ni hittat hit och kan referera, det gör mig såå glad!