måndag 29 januari 2007

Gilla dig själv

Mår man bra så blir man positiv. För att må bra måste man tycka om sig själv. Det är en stor grej att öva sig på, att tycka om sig själv trots de brister och fel man tycker att man har.

Mitt bästa tips här är att om du brukar klaga högt på dig själv inför andra – låt bli med det. Att uppmärksamma andra på dina fel och brister ger dem en möjlighet att fatiskt börja tycka detsamma, säger du inget så är chansen större att de överhuvudtaget inte ser den brist eller det fel du tycker att du har. Och lägger du inte fokus på dina dåliga sidor utan försöker övertala dig att du är bra som du är så peppar du dig själv och snart kommer förändringen att märkas.

Jag klagade vid ett (flera) tillfälle över min tjocka mage och att jag inte ville gå på standen och då säger min väninna att jag skulle tycka om min mage. Hon sa ”jag gillar min mage trots att den är lite tjock, den är bra och den fungerar och den är min och om någon har problem med den så får det vara deras problem”.
De orden spelade jag in mentalt och spelar upp för mig så fort jag tänker på något dumt vis. Jag ska vara glad över att jag har en mage som fungerar. Mer om att uppskatta det man har skriver jag imorgon. Kom ihåg att du är bra!


Mina 3 bra saker idag:

-Träffade en vän i stan.
-Gjorde en god varm choklad istället för att gå till affären och köpa godis.
-Klarade av de fyra att-göra-sakerna jag hade på min lista.

7 kommentarer:

Petra sa...

Tack för kommentaren om mina isttappsbilder! Eftersom du var ett nytt "aniskte" för mig klickade jag mig in på din sida och kände att "hit vill jag komma tillbaka". Jag behöver tanka positiv energi och jag gillar ditt tanesätt! :-)

Anonym sa...

Hej! Härligt med en sida för positivt tänkande!!
jag brukar tala om mina fel och brister..men jag blir inte (oftast inte) negativ av dom, utan mer..tillfreds med mig själv. Att det är helt ok och att jag kan jobba med mig själv på nåt sett. jag peppar mig själv genom att säga det här är jag kanske inte så bra på men helt ok ändå!!
Låter det konstigt? Tjing!!

Anonym sa...

och vid tangentbordet satt...
blandblommoroblad

Anonym sa...

Så länge man strävar efter att utvecklas så är man absolut på rätt köl. Man kan nöja sig med att vara helt okej, eller också kan man sträva efter att bli bra bra bra! :)

Anonym sa...

Ja precis!! tror du inte att det är bra om man säger högt att; det är jag inte så bra på men det är ok? Ska man bara säga att jag är bra! men blir det inte som en lögn då?
Om du inte vill svara så är det ok, jag tycker bara att det är trevligt att diskutera, för jag vill verkligen få ett positivare tanke sätt.
blandblommoroblad

Anonym sa...

Man kan byta fokus och säga jag är bra som övar på att bli bättre på det här och det här istället för använda ordet inte och ordet dålig, got it? :)

Anonym sa...

Tack!!