söndag 28 januari 2007

Tre bra saker med varje dag

Summera dagen när den börjar ta slut och skriv ner tre saker som varit bra. Det finns inget som heter att inget varit bra. Om det varit den värsta dagen i ditt liv så kan du ju lägga fokus på att uppskatta att skitdagen är slut, annars försök att vända allt gnäll till en positiv tanke även här. Har det varit jobbigt, tråkigt, hemskt och allt vad en dag nu kan vara så beröm dig själv för att du klarat av dagen! Tre saker alltså, varje kväll.

Passa också på att när du går och lägger dig/varvar ner för kvällen, gör små planer för nästa dag. Känner du för en helt blank ledig dag så är det det som är planen, att göra ingenting och njuta av det. Skriv upp allt du behöver göra, det kvittar om det är att vattna blommorna som syns vara en ganska enkel uppgift, skriv upp det i alla fall – för det ger en skön känsla när du bockar av utförda uppgifter mot slutet av dagen - en känsla av att ha klarat uppsatta mål, gjort något nyttigt och följt planen för dagen. Positivt!



Mina 3 bra saker idag:

- Tränade som jag planerat
- Fick poisitiv respons här
- Hann tvätta all min tvätt på min korta tvättid

Ska nog skriva mina tre bra-punkter här i bloggen varje dag från och med nu. Som man lär ska man ju leva! :)
Lycka till!

2 kommentarer:

Anna sa...

Vilket vettigt budskap du kommer med! Ska försöka göra som du säger, för ibland kan det verkligen kännas motigt.

Gnälliga människor finns det gott om. Och ibland tänker jag att jag ska försöka vända personen så att den kan se nåt positivt i situationen, att få henne/honom att skratta, men det händer att man dras med ner i det grå, om man själv har en motig dag.

Anonym sa...

Ja ibland behöver man en knuff i rätt riktning. Jag känner igen din känsla av att vilja påverka - därav den här bloggen. Blir EN peppad så blir jag nöjd!