lördag 27 januari 2007

Se det lilla

För att släppa in det positiva tänkandet så brukar jag fokusera på de små sakerna först. Ta mig en stund att faktiskt le och känna glädje åt att små saker går som jag vill. Man får upp positivia stapeln en bit på så vis, när man känner sig nöjd och tacksam.

Exempel på små saker att reflektera över och vara glad för kan vara att:

  • hissen stod på rätt våning
  • det fanns precis så mkt mjölk som jag behövde
  • det spelas en bra låt på radion
  • bussen/t-banan kom just när jag behövde den

och så vidare och så vidare. Missar man bussen/t-banan eller spiller mjölk på golvet så kan man alltid tänka att man är lyckligt lottad som bor i ett land med kommunal trafik och mjölk i var och varannan butik! Eller hur? :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag undrar hur du lyckades "vända om dig"? Alltså, hur lyckades du fokusera på det positiva i stället för att (exempelvis) hata världen och dig själv?
Frågar för att jag skulle behöva tips, och inte för att bara vara jobbig...

Positivt tänkande sa...

Det är just så som jag skriver, man måste anstränga dig. Det räcker inte med att man vill, man måste försöka också. Fler tips kommer att komma här. Jag är säker på att du kommer att lyckas!