lördag 27 januari 2007

tre tips

När jag upptäckte hur skönt det var att inte vara en gnällig person längre så fick jag upp ögonen för hur många som faktiskt gnäller i det mesta dom säger. Jag vet inte om det är typiskt svenskt eller varför det är så, men så fort jag kommer åt - utan att vara elak - försöker jag påminna folk om att lägga fokus på BRA POSITIVA saker istället för tvärtom. Lite såhär:

- Tänk efter innan du säger något, märker du att det egentligen var något gnäll du tänkte säga så försök att tänka om och ta fokus på något bra istället, något som är positivt - vad som helst.

- Leta efter saker att LE åt.
Söta barn på stan, gamla som håller armkrok, en hund med fin päls, ett träd med vackra löv, en blomma med fin färg, någon som har vackert hår, en doft från någon som luktar gott etc.

- Sprid glädje genom att öppna en dörr för någon, säg tack och varsågod oftare, le när du går fram till någon i en kassa, ge dom där komplimangerna som du har i huvudet till folk och framför allt var snäll mot dig själv genom att tänka på dina goda egenskaper och jobba lite på dina mindre bra.

På återseende! :)

Inga kommentarer: